Boekbespreking “een gouden kans” van Guust Verpaalen

Afgelopen zaterdag presenteerde Guust Verpaalen zijn boek „Een gouden kans, de missie van modern leiderschap”. Een boek waarin Verpaalen zijn visie op creatief leiderschap presenteert.

Wat maakt het boek de moeite waard?

„Een gouden kans” is de beschrijving van het persoonlijke ontwikkelingsproces van Verpaalen. Nog niet zo lang geleden bekleedde hij topposities bij sigarettenfabrikant Philip Morris. In zijn boek beschrijft Verpaalen hoe hij als leider bewust de tijd nam voor reflectie en ontwikkeling. Hij deed dat in een verdiepingsgroep die driemaal per jaar meerdere dagen bij elkaar kwam. Daarmee koos hij voor bewustzijnsontwikkeling en maakte contact met zijn levensmissie. En hij kon niet anders dan daar consequenties uit trekken, namelijk zijn vertrouwde omgeving bij Philip Morris verlaten.
Verpaalen schreef het boek vanuit het hart. Bedoeld om anderen aan het denken te zetten en ook hen in contact te brengen met hun eigen levensmissie.

"Een gouden kans"

Boek: Een gouden kans van Guust Verpaalen

De alchemie als beeldspraak

Verpaalen kwam in zijn zoektocht de alchemie tegen. Vaak worden de alchemisten verkeerd begrepen. Bij alchemie gaat er niet om van lood goud te maken, zoals wel wordt gedacht. Dit is slechts verhullend taalgebruik van de oude alchemisten. In werkelijkheid is de alchemie een metafoor voor een zuiveringsproces. Het gaat niet alleen om het zuiveren van stoffen, maar ook van de menselijke geest. Het verkrijgen van het goud, de lapis philosophorum of de “steen der wijzen” staat voor ‘verlicht’ raken. Met veel doorzettingsvermogen werd dit bereikt. „Zo beneden, zo boven”, zei de oude alchemist. Dit contrasteert met vele andere geestelijke stromingen, waarin vaak alleen het ‘hogere’ telt, en de ‘aardse’ materie wordt afgewezen. Verpaalen heeft deze en andere principes van de zogenaamde geestelijk alchemie vertaald in een ontwikkelingsproces voor leiderschap en bewustzijnsontwikkeling.

Boodschap

Tegelijk gaat het boek gaat over de ontwikkeling van Verpaalen zelf en geeft de tussenstand weer, want is hij zich nog volop aan het door-ontwikkelen. Hij heeft niet de illusie zelf verlicht te raken, maar werkt wel continue aan zichzelf en vooral aan zijn zelfkennis. Een belangrijke boodschap in het boek is dan ook deze: „een leiderschapsalchemist neemt verantwoordelijkheid voor zelfreflectie en besteedt dus voortdurend tijd aan dit onderzoek. De persoonlijke ontwikkeling is goed te vergelijken met een ui afpellen; elke keer kom je een nieuwe laag tegen. Als die nieuwe laag weer is afgepeld, als het ware ontwikkeld is, is er weer een nieuwe laag.” Verpaalen geeft aan: „Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen ontwikkeling”.
In „Een gouden kans” gebruikt Verpaalen het gedachtengoed van de alchemie om anderen een recept aan te bieden en uit te dagen. Hij reikt daarbij een kader (het Alchemistisch Leiderschaps Proces) en instrumenten (drie lenzen model en oefeningen) aan, waarin hij zijn levenservaring en -wijsheid toegankelijk neerzet.

Levensmissie

Verpaalen steekt een hartstochtelijk pleidooi af voor leiders om zich bewust te worden van hun levensmissie en daarnaar te leven. Waar hij mij raakt is in de beschrijving van het proces hoe hij zelf rond zijn vijftigste zijn eigen levensmissie vond. En wat de consequenties zijn van dit bewustwordingsproces. Hij brandt de managementwereld waar hij lang van deel uit maakte niet af. Maar maakt wel duidelijk waar de grenzen voor hem liggen en handelt daar ook naar.

Eigen legende leven

Het boek van Verpaalen draait in de kern om het volgende citaat uit het boek “De alchemist” van Paulo Coelho:

„Waarom noemen zij u alchemist?”
„Omdat ik dat ben”
„En wat is er mis met de andere alchemisten,
die goud zochten en het niet vonden?”
„Zij zochten alleen goud; ze zochten de schat van hun eigen legende zonder dat zij die wilden leven.”

Guust Verpaalen heeft er voor gekozen om zijn eigen legende te leven. Zijn boek is een prachtig verslag van het proces dat hem daartoe bracht. En een handreiking om er zelf mee aan de slag te gaan. Een aanrader om te lezen.

„Een gouden kans” is uitgegeven door uitgeverij Quist, heeft het ISBN 978-90-77983-61-4 en is onder andere te bestellen bij de uitgever , de auteur en managementboek.nl.

Gerelateerde berichten:

Geplaatst in: