Masterclass ‘Hoe maak je een strategiekaart’

Breng Strategy Mapping in de praktijk

Volg deze masterclass en leer hoe je een STRATEGIEKAART maakt die strategisch succes verzekert

Tijdens deze masterclass leer je

  • Strategische thema’s te identificeren die zorgen voor focus, een rode draad en het afbreken van heilige huisjes.
  • Hoe je inzicht krijgt in de echt belangrijke strategische doelstellingen voor jouw organisatie.
  • Welke essentiële vragen je stelt om het financiële, klant, interne processen en leren & groei potentieel te ontdekken.
  • De rol van strategische initiatieven te begrijpen en hoe je de meest impactvolle detecteert.
  • Hoe je de rest van de organisatie motiveert en betrekt door met behulp van de strategiekaart communicatie over de strategie te faciliteren.

Leer hoe je het verhaal van de strategie vertelt

“De strategiekaart is een visuele representatie van de oorzaak-gevolg relaties tussen de componenten van een strategie”
Kaplan en Norton – 2004

Het doel van de strategiekaart is om het gat te overbruggen tussen de vaak in globale termen geformuleerde strategie en de speficieke doelen die nodig zijn om richting te geven aan de organisatie. Wanneer een strategiekaart goed is opgesteld vertelt het voor alle betrokkenen in de organisatie, van directie tot medewerker, op een begrijpelijke manier het verhaal van de strategie. Pas je de strategiekaart goed toe, dan creëer je focus, betere communicatie en als gevolg daarvan effectieve strategie-executie en prestatieverbetering in jouw organisatie.

Wil je eerst nog meer weten over de strategiekaart? Download dan de publicatie ‘Wat is een strategiekaart en hoe maak je hem?”

Waarom deze masterclass volgen?

Het concept van de strategiekaart is eenvoudig en krachtig. Het goed toepassen vraagt echter om oefening. En dat is precies wat je doet tijdens deze masterclass. Oefenen.
In een kleine groep leer je:

  • Hoe je de juiste strategische thema’s er uit pikt.
  • Hoe je door precies de goede vragen te stellen samenhang aanbrengt.
  • Wat je kunt doen wanneer het proces om de strategiekaart samen te stellen stagneert.
  • Hoe je de verleiding kunt weerstaan allerlei bijzaken tot hoofdzaak te promoveren en hoe je een strategiekaart compact houdt.
  • Wanneer je een strategiekaart aanpast of bijstelt

De masterclass is opgebouwd uit korte inleidingen. Je gaat vervolgens aan de slag met door de deelnemers zelf ingebrachte strategische vraagstukken. Je krijgt gerichte feedback en praktische tips van Gert van den Burg. Hij begeleidde al tientallen organisaties bij het opstellen van strategiekaarten.

Aan het einde van de dag weet je precies waar je op moet letten wanneer je de strategiekaart toepast in jouw eigen organisatie en hoe je dat doet.

Wat heb je aan de strategiekaart in de praktijk?

  • Het maakt de de communicatie over de strategie veel eenvoudiger. Je hebt deze overzichtelijk op op een visuele manier inzichtelijk op één A4 voor alle betrokken managers en medewerkers. Iedereen kan snel zien waar hij of zij bijdraagt aan de strategie en voor welke strategische doelstellingen zij en hun team verantwoordelijk zijn.
  • Doordat de strategie helder en gefocust is, wordt het eenvoudiger om vast te stellen of nieuwe beslissingen daarbij passen. En ook is gaande de rit snel vast te stellen waar de pijn zit.
  • Tijdens het opstellen van een strategiekaart raken directie en/of management diepgaand met elkaar in gesprek over de keuzes die gemaakt worden. Niet zelden leidt dat tot beter begrip voor de verschillende standpunten en zienswijzen en verbetert de onderlinge communicatie.
  • Doordat de strategiekaart leesbaar is voor managers en medewerkers wordt het makkelijker om er over te praten. En dat helpt het weer om draagvlak voor de uitvoering te krijgen.
  • Strategiekaarten zijn snel aan te passen. Als de omgeving of concurrentie verandert moet de organisatie daar in zijn strategie op anticiperen. Opkomende strategieën kunnen snel worden vertaald naar de strategiekaart.
  • Strategiekaarten helpen om de gesprekken tussen managers van operationele details naar strategisch niveau te tillen waardoor meer wordt geconcentreerd op de zaken die echt van belang zijn.
  • In het budgetproces helpt de strategiekaart om keuzes te maken en budgetten te alloceren aan initiatieven die het meest bijdragen aan de realiseren van de strategie.
  • Strategiekaarten helpen ook om focus aan te brengen in de prestatiemeting. Door daar vervolgens op te sturen verbeteren de prestaties en resultaten van de organisatie.

Datum, investering en inschrijven

 

Wanneer & investering

Je investering in deze masterclass bedraagt € 795,– . Prijzen zijn exclusief BTW. Koffie, thee en lunches zijn inbegrepen. (Prijzen zijn geldig tot 31 december 2016.)

Tijden: van 9.30 – 17.00 uur.

Datum:

  • Op dit moment is er nog geen nieuwe masterclass gepland. Laat je emailadres elders op deze pagina achter om op de hoogte te blijven.

Maximaal 8 deelnemers per masterclass

Inschrijven

Het inschrijfformulier vind je hier.

Heb je eerst nog vragen? Mail ons via het contactformulier of bel ons op 010 – 426 83 99.

Incompany

Op verzoek geven wij deze masterclass ook in-company of in workshopvorm.
Wil je ook een vliegende start maken? Vraag dan offerte voor een combinatie van training/workshop en terugkomdag.
Na die twee dagen beschik je dan over een uitgewerkte strategiekaart, de balanced scorecard en alle belangrijke prestatie-indicatoren.

Vraag vrijblijvend een offerte aan via het onderstaand formulier of bel 010 – 426 83 99

Reacties en vragen zijn van harte welkom.

* verplicht veld
Voorwaarden
Op deze masterclass zijn onze algemene voorwaarden van toepassing. Hierin tref je ook onze annuleringsregeling aan.

  • Eerstvolgende masterclass


    Op dit moment is er nog geen nieuwe masterclass gepland. Laat je mailadres elders op deze pagina achter om op de hoogte te blijven

    Voor wie?


    De masterclass ‘Hoe maak je een strategiekaart’ is speciaal ontwikkeld voor directieleden, managers en professionals die in een zeer kort tijdsbestek willen leren hoe een strategiekaart richting geeft aan het strategisch succes van een organisatie.

    Het volgen van deze masterclass levert je zeker voordeel op indien je werkzaam bent in een van de volgende functies:

    • Algemeen directeur
    • Commercieel directeur
    • Financieel directeur
    • Operationeel directeur
    • Concern of Business Controller
    • Manager HR
    • Strategisch beleidsmedewerker