Management informatie

Hoe wij jouw management informatie kunnen verbeteren

Heb je behoefte aan management informatie die je zicht geeft hoever je staat met de realisatie van de strategie, op de geleverde prestaties, op mogelijkheden om de prestaties te verbeteren en handvatten om te sturen en verantwoorden?

Wij kunnen jouw management informatie op een hoger plan brengen door:

  • het doorlichten van het huidige management informatievoorziening. Uitkomst een beknopt rapport met concrete verbetervoorstellen;
  • het begeleiden van de definitie van management informatie die aansluit op strategie, beleid en operatie;
  • het begeleiden van de selectie van een management informatiesysteem of een business intelligence tool;
  • het begeleiden van de technische realisatie van het management informatiesysteem.

Management informatie biedt zicht op prestaties

Beter zicht op prestaties met een gerichte management informatie
Beter zicht op prestaties met een gerichte rapportage

Goede management informatie geeft inzicht in geleverde prestaties en biedt een handvat om toekomstige prestaties tijdig te beïnvloeden. Het geeft informatie over de realisatie van strategische doelstellingen en laat zien hoe de operationele processen worden uitgevoerd.

Wanneer de management informatie niet in orde is, is dat vaak een symptoom van een onderliggend oorzaak. Bijvoorbeeld:

  • er is geen heldere strategie waaraan concrete doelstellingen en prestatie-indicatoren zijn verbonden;
  • er is geen éénduidige verantwoordelijkheidsstelling in de organisatie;
  • het besturingsinstrumentarium is niet op orde;
  • de control organisatie is voornamelijk bezig de financiële transacties te administreren en komt niet aan management control taken toe;
  • de organisatie is sterk gegroeid of veranderd. De vroegere management informatie is niet meer op de huidige situatie aangesloten.

Wij vinden het essentieel om tegelijk met de definitie van de gewenste management informatie de onderliggende factoren aan te pakken.

Onze management informatie aanpak

In een relatief korte tijd zijn wij in staat jouw management informatievoorziening op orde te brengen.

In hoofdlijnen bestaat onze aanpak uit de volgende stappen:

  1. Tijdens de voorbereidingsfase voeren wij gesprekken met de betrokken managers en controller(s). Daarmee vormen wij een beeld van strategie, beleid, doelstellingen, verantwoordelijkheidsverdeling en procesinrichting.
  2. In één of meer workshops definiëren wij samen met de betrokken managers en controller(s) de gewenste management informatie.
  3. Deze werken wij samen met de betrokken controller(s) uit in een functionele beschrijving en een ‘dummy’ managementrapportage.
  4. Indien nodig brengen wij samen met jou in kaart welke maatregelen nodig zijn om het rapportageproces vlekkeloos te laten verlopen.
  5. Samen bepalen wij met jou welk instrument het beste past om de management informatie technisch te realiseren. Desgewenst begeleiden wij je met de technische realisatie van de management informatie.

Meer weten?

Wil je meer weten? Bel ons op 010 – 426 83 99 of stuur een bericht:

Reacties en vragen zijn van harte welkom.

  • Vul jouw naam in
  • Vul hier jouw mailadres in
  • Telefoonnummer waarop je bereikbaar bent
  • Schrijf hier jouw vraag of opmerking.
  • Vink dit veld aan. We weten dan dat je geen robot bent.
  • Hidden
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
>
Scroll naar boven